Release January 08, 2011
EAN/UPC: 705304454428
Traumton CD: 4544
Lineup
Patty Moon: vocals, piano
Tobias Schwab: guitar, bass, clarinet, reed organ, accordion, piano and percussion David Neufer: violoncello on «The Dawn»Pelegrini Quartett:
Antonio Pellegrini: violin Thomas Hofer: violin Fabio Marano: viola Helmut Menzler: violoncello
on «Painting Horses», «Mimi and Me», «Under Water» and «Dare»
Info / Info english
Patty Moon – Mimi and Me
Mimi and Me – Die Stimme der Elfen
Es ist der Moment des Fallens, des Fallens in die eigene Seele, den die Musik von Patty Moon im Zuhörer zum Klingen bringt. Das Duo beeindruckt das Publikum durch seine individuelle Musik schon seit geraumer Zeit. Drei Alben wurden bisher veröffentlicht – Clouds Inside, Lost In Your Head, und Dream Up – eines raffinierter als das andere. Ende Januar 2011 erscheint bei Traumton Records, Berlin, das neue Album: Mimi and Me ist ein weiterer Schritt der Musikevolution, der in den aufs Präziseste ausgefeilten Arrangements seinen Ausdruck findet. Singerin/Songwriterin Judith und ihr langjähriger musikalischer Partner Tobias Schwab präsentieren sich als Meister der Klangmalerei.
Der Zuhörer hat das Privileg, einen Prozess mitzuverfolgen, der in Regionen jenseits der Vernunft und des Bewusstseins führt – Regionen, die nur die Musik erschließen kann. Sorgfältig aber schonungslos tragen die Künstler Schicht für Schicht ab, legen die verletzlichen Teile frei, holen die innersten Bilder und Emotionen, Ängste und Freuden behutsam ans Licht, um dadurch gleichzeitig weiter in die Dunkelheit vorzudringen – geleitet von der Intuition und immer wieder aufs Neue berührt von ihren Entdeckungen: „Es ist erstaunlich, dass man etwas zum Ausdruck bringt, ohne selbst zu wissen, wo es herkommt.“
Vertonung des Irrationalen
Eine wichtige Quelle der Inspiration war und ist für Judith die Natur: Hier hatte sie stets einen Zufluchtsort, das Umherstreifen mit ihren Hunden ist eine Quelle unerschöpflicher Energie. In der wunderschönen Landschaft um den Kaiserstuhl entstehen ihre Songs. Die Gerüche und Geräusche des Waldes – das Düstere und Mystische, das Unwirkliche und das Geheimnisvolle – all das schwingt in der Musik mit: Sie weht heran wie Nebel über dem Hochmoor, wie Elfenstimmen aus der Stille.
Seit ihrer Kindheit fühlte sich Judith von den Ausdrucksmöglichkeiten der Musik, aber auch von Lyrik und Bildern angesprochen – in diesen Werken bahnt sich eine eigene Wahrheit ihren Weg. Die gleiche Erwartung setzt die Songwriterin auch in ihre Musik: „Ein Song ist wie ein Gedicht, oder wie ein Bild – er soll eine Stimmung einfangen.“ Der Song The Raven als Vertonung von Edgar Allen Poes gleichnamigem Gedicht setzt ihren Anspruch dabei ganz wörtlich um. Mit Ausnahme dieses einen Songs stammen die Texte alle von Judith.
Lyrisch sind die Texte – und sie stellen Fragen. Oft bergen die eingefangenen Stimmungen eine gewisse Melancholie: „Die Songs entstehen oft in fragenden Momenten, in denen man nicht weiß, was man mit sich anfangen soll, wer man ist.“ In der Musik kann Judith immer aufs Neue diesen Stimmungen nachforschen, ganz natürlich fließen dann Text und Melodie zusammen: „Das Klavier und ich – das ist der schönste, der echteste Moment, den es gibt.“
Die Musik von Patty Moon weckt Assoziationen mit Sängerinnen wie Björk oder Kate Bush, und doch entsteht etwas ganz Eigenes – das Duo findet immer wieder neue Wege, Emotionalität unvermittelt auszudrücken. Lebendig schildert die Songwriterin auch ihren Blick auf das Leben:
„Ich bin kein Leichtgewicht, hab mich durchs Leben mehr gedacht als gelebt, habe viel Mist hinter mir, hatte nie richtig irgendwo einen Platz außer in der Natur und in der Musik und in irgendwelchen Büchern und Bildern und bei meinen Tieren. Ich bin mitten im Wald groß geworden, das hat mich ziemlich bespukt glaube ich, der Wald, das Düstere, die Füchse, Kauze, die Gerüche, alles! Mir ist das Leben viel zu groß, zu schön und zu schmerzhaft gleichzeitig, ich wäre oft lieber nicht da, und könnte andererseits für manche Gerüche, wie den Frühnebel draußen sterben vor Glück. Und das alles findet Platz in meinen Songs, das kann man nicht leben, also ich weiß nicht wie das geht, wie sich das anfühlt – vielleicht mach ich’s ja auch? Aber ich hab’ das Gefühl, dieses Große passt nicht ins Leben, es passt aber in einen Song, in ein Gedicht, in die Musik, da wirkt es so groß wie es mir erscheint, so schwer, so viel.“
Diese intensiven Bilder erhalten erst im Zusammenspiel zweier Künstler ihre ergreifende Form. Judiths (Gesang, Klavier) Partner auf der Bühne und im Tonstudio ist Tobias Schwab (Gitarre, Bass, Klarinette, Harmonium, Akkordeon, Klavier, Schlaginstrumente und Elektronik) als zentrale Figur: „Es gibt kaum Leute, die so direkt übersetzen können, was ich meine.“ Die Arrangements von Tobias sind nicht nur Instrumentationen. Es sind ganze Re-Kompositionen im Sinne der Musik und im Geiste der Texte. Jedes Instrument, jede Melodie, jeder Rhythmus und jedes Geräusch ist mit Absicht gesetzt, um die Musik Patty Moons auszuleuchten und im gemeinsamen Glanz strahlen zu lassen.
Besonders erfüllend gestaltet sich für Judith auch die Zusammenarbeit mit Streichern (Painting Horses, Mimi and Me): „Das Akustische atmet einfach mehr.“ Professionelle Verstärkung erhielten Patty Moon für das aktuelle Album durch David Neuffer (Cello) und das Pellegrini Quartett. Drei der Lieder wurden für Hans W. Geißendörfers Film In der Welt habt ihr Angst geschrieben, der Anfang März 2011 in die Kinos kommt. Die Arbeit an der Filmmusik war für beide Seiten sehr inspirierend: die Filmbilder lieferten Patty Moon reiche Assoziationen für Songs wie „Landscape“ und die Musik unterstützte Geißendörfers Visionen.
Ungeschminkt und mutig ist dieses Album von Patty Moon, einfühlsam und verletzlich. Jeder einzelne Song ist ein Spannungsfeld von Emotionen, das Klingen der Zerrissenheit zwischen übergroßer Liebe zum Leben und der Verzweiflung über dessen Bedingungen. Patty Moon spielen sich an den Abgrund der Seele, vertonen das Irrationale. Aus den Songs klingt der Schmerz des zu großen Glücks – die Wehmut, die Liebe zu einem Bild, einem Moment, zur Welt, nicht halten, nicht fassen zu können – außer in der Musik. Hier spiegeln sich alle Empfindungen, schön und schmerzhaft, verdichtet beinahe bis zur Unerträglichkeit – die Essenz des Lebens.
***
Patty Moon – Mimi and Me (english)
From the Horse’s Mouth
Patty Moon’s fourth album Mimi and Me is their most coherent to date. The songs all share the same air of having been conceived, arranged and recorded not only in one go but also in one and the same frame of mind. It’s a collection of songs that essentially taps into a common aesthetic fragility and distant happiness, indeed, a highly romantic outburst of musical diversity and integrity. Judith Heusch, a.k.a. Patty, and arranger/multi-instrumentalist Tobias Schwab deliberately share the same quest for consistency when working as Patty Moon, the duo’s favourite musical outfit. Their joint endeavours into their very own personalities are crowned by a continuous narrative best explained by the songwriter herself: “I am not a lightweight, even though I’ve spend most of my life dreaming. I’ve seen a lot of bullshit around me and never quite felt comfortable anywhere but within my own notion of nature and music and the somewhat surreal memories from books and pictures that are deeply imbedded in my mind. There is something sinister in the woods out there that attracts me and by now has become a part of me. Life is such a huge mystery and at the same time such a heavy burden and task. It’s so beautiful and yet so painful. Sometimes I just want to vanish and then at times I could cry over the touch of dew and the smell of early morning fog. All these disparate emotions of mine find their expression in our songs. I wouldn’t know how to store my perception if I didn’t have songs to keep it there.”
Her truth is not just a vague perception, rather, it is an uncompromising approach to song. And it’s the search for honesty and respect that defines the subtle beauty of the albums first track Painting Horses. While the song’s chords succeed each other in common changes, her melodies never give in to the logical progression of the music. Instead, they appear to open onto something endless, even when the melodic line is merely being repeated over and over. This intransigence is only interrupted by a dreamy middle section that almost recalls bucolic English scenes. The folksy tune with piano, tom tom and a beautifully added string quartet is, by the way, the first Patty song that might actually make you want to dance.
It’s the string section that underlines the following title track’s strong feeling of happiness that just never seems near enough to grab. Tobias Schwab scores the Pellegrini Quartet’s performance here in an almost George Martin-like manner. It’s green fields and blue sky with dark clouds approaching. Mimi and Me’s tragedy of lost confidence is perfectly summed up in the two lines:
When I sleep they all come back to me
When I sleep I know there is Mimi and me
When you feel as strongly about our fellow creatures as Patty does, you’ll instantly be moved by her music. And there is no reason not to give them our deepest respect. No, you will not be entering a musical zoo, but the purity of the tunes suggests the kind of simplicity that can only be understood with an open and wounded heart. “I surround myself with cats and dogs that have been abandoned and feel like this is just what I have to do, it’s not pity, rather it’s sharing the same destiny.” The feeling of abandonment is prolonged in Under Water’s tastefully driving quarter beat, interrupted occasionally by Schwab’s trademark interludes which at times give rise to complex multi-layered codas.
Patty Moon music always had soundtrack quality, so it comes as no surprise that these two musicians have recently been asked to do just that. Three songs from Mimi and Me are part of Hans W. Geissendörfer’s new feature film In der Welt habt ihr Angst (In The World You Have Fear) which will hit German movie theatres in March 2011. It’s the inherent, powerful feeling of never giving up, of ploughing on through the pain that gave Geissendörfer the idea of commissioning the songs from Patty and Tobias. The first is Stardust, with hints of Schubert and the Genesis of old. A haunting clarinet traces the melodies that are instantly recognizable as Patty Moon with that idiomatic harmonic ambiguity. Then there’s Landscape, once again a song that features all the melodic trademarks we’ve come to know from Patty over the course of her albums. It exudes a dramatic sense of calmness with harrowing tension that builds up from bar to bar. In fact the song’s climax sounds like a distant cry of what might have been. And finally the painstakingly short Cover Me – seldom have despair and desire created a more enchanting melody than this song’s chorus. The Dawn sounds very much like an afterthought to Cover Me, making it obvious that this string of songs belongs together, no matter what – they share the same motivation, and bring all that’s worth singing about into constellation.
Connoiseurs of the duo’s music will find a resemblance to their classic song Second Winter in Dare, with Patty appearing way back in the sound pasture, as if she just accidentally happened to be singing along. An elegiac violin accompanies her in the middle section like a mutual friend. Dare is static, unresolved, sad. Very similar to that, When You Go Chapter 1 recalls a final farewell recorded off the air by chance with the help of Schwab’s magic mics suspended somewhere far away. On the other hand, the celestial noise that creeps up in When You Go Chapter 2 has the impact of an electric shower similar to the sound emitted if you played all Radiohead and Muse albums simultaneously at full blast. Yet it’s all very refreshing and this is one of the few numbers not preceded by piano, unmistakably Patty’s favourite instrument, one that frequently restores her energy. “When I am alone with my piano, I am at my most relaxed, I forget about schedules, duties and the duress of everyday life,” she reveals.
The musical diversity is further pushed by The Raven, a theatrical piece reciting Edgar Allen Poe’s famous poem. “Only music and poetry are larger than life, they expand the truth without bending it,” Patty comments. The American writer and poet is treated with an urbane, Brecht-like feel in a rondo setting. The crossfire of genre influences is felt most smoothly in Autumn Orchestra. Members of this orchestra might have been Philip Glass, Brian Wilson, Komeda and the High Llamas, but the conductor is thoroughly Tobias Schwab – a bold excursion into the melancholic pop of setting suns and tripping dolphins. The composer is clearly at his best in Swamp. Here we find immaculate orchestration beyond the confines of acoustic instruments, with a compelling muted electric guitar driving on. The medium waltz makes you want to drill a hole on your imaginary dance floor, which at times becomes the court of the crimson king, turning and whirling in a complete frenzy.
It’s amazing to hear how this band actually manages to weave together the fragmented memories of their past music into a miniature piece such as When You Go, the album’s final track. Every bar brings back another facet of their stunning and growing body of work. If there is one word that describes the album best, it’s consistency. “When I am in a searching mood, I often find the answers in my music,” says Patty. “Chords, melody and lyrics come quite naturally, I never feel forced by a musical idea, but in the end I always enjoy a song’s compelling coherence. Especially after Tobias has given it his touch.” It’s a thought-provoking album, one that treats lyrical compassion with utmost respect – a perfect marriage of song and sound.