Release April 01, 2002
EAN/UPC: 705304144527
Traumton CD: 4457
Lineup
Markus Kuczewski: organ, rhodes, virus, synthbass, programming Sönke Düwer: drums, sampler, percussion, programming
featuring:
Stephan Meinberg: trumpet, Efx, flugelhorn, picolotrumpet Elisabeth Thompson: vocals Stefan Kuchel: saxophone
All titles published by Traumton Musikverlag
Recorded by Markus Mittermeyer
‚Sick Kick‘ recorded by Hartmut Homolka
Mixed and mastered by Wolfgang Loos
at Traumton Studios, BerlinProduced by Wolfgang Loos
Info / Info english
Groove Galaxi – Interstellar Hi-Fi Patrol
Eine Formation, deren Groove tiefe Furchen in die Erde zieht, hebt ab in den Orbit. Groove Galaxi gelingt, was kaum eine Band von sich behaupten kann. Nach dem Überraschungscoup ihres von Kritik wie Laien gleichermaßen gelobten Debütalbums, legen sie mit ihrem Zweitwerk nicht etwa nach, sondern setzen an einem völlig anderen Punkt an, um erneut einen Überraschungscoup zu landen. Hut ab.
Die Begriffe Groove und Galaxi stehen eigentlich für zwei völlig konträre Prinzipien. Das erste schwer, irdisch, magnetisch, pulsierend, Traditionen aufarbeitend, dem Moment sein Optimum an Intensität entlockend; das andere visionär, kosmisch, Raum und Zeit negierend, der Ewigkeit verpflichtet. Groove Galaxi haben mit ihrem Debütalbum bewiesen, dass es in Deutschland niemanden gibt, der mit ihrem Groove mithalten könnte. Sie haben sich schnell und nachhaltig zu einer der ganz wenigen deutschen Club-Bands gemausert, denen nicht der Ruch von Provinzionalität, Kleinstaaterei und Epigonismus anhaftet. Mit ihrem strukturell und klanglich offenen, lawinenartig Bewegung auslösenden Jazz- und Groove-Improvisationen haben sie einen ebenso selbstbewussten wie gewitzten Kontrapunkt zu den Soundeskapaden der New Yorker Groove-Pioniere Medeski Martin & Wood gesetzt. Mit Interstellar Hi-Fi Patrol“ jedoch setzen sie zu allererst einen Kontrapunkt zu sich selbst. Unverhohlen legen die Hamburger den Akzent diesmal auf den zweiten Teil ihres Bandnamens und entschweben mit ihren Hörern in eine intergalaktische Trance.
Rekapitulieren wir noch einmal: Groove Galaxi starteten 1999 als Trio von Saxofonist Stefan Kuchel, Organist und Keyboarder Markus Kuczewski sowie Drummer und Sampling-Spezi Sönke Düwer. „Nichts ist frustrierender, als andere Bands nachzumachen“, erklärte Düwer schon damals, nicht ahnend, dass es ihn auch bald langweilen würde, beharrlich die eigenen Pfade auszutreten. Nach Veröffentlichung von Groove Galaxi“ tourte die Band unentwegt und sammelte neue Erfahrungen. Dabei durchlebte sie verschiedene spirituelle und personelle Transformationen. Aus dem Trio wurde ein offenes Planetensystem, dessen Doppelfixstern Düwer und Kuczewski sind. Kuchel hat sich nicht etwa in musikalische Antimaterie verwandelt, sondern sendet als externes Element der Gruppe immer noch wichtige Signale. Groove Galaxi sind für jede Erweiterung ihres Kontexts offen. Von einer fest strukturierten Band haben sie sich in ein Denk- und Lebensprinzip verwandelt.
In ihren Kompositionen und Improvisationen orientieren sie sich einerseits an Ambient, Drum’n’Bass und anderen zeitgenössischen Elektronika, die ihren Spiralnebeln Weite und Tiefe geben. Zum anderen wecken sie jedoch Assoziationen an die Musik von Miles Davis in seiner frühen elektrischen Periode und an Herbie Hancock unmittelbar vor den Headhunters. Ihre Musik ist weniger elektrisch als elektrisierend. Arbeiteten sie auf Groove Galaxi“ noch bewusst musikalische Kontraste heraus, so können sie sich inzwischen blind auf den freien Fluss ihrer Intentionen verlassen. Somit ist Interstellar Hi-Fi Patrol“ nicht nur in eine Reise in die unendlichen Weiten nie hörbar gemachter Klanggalaxien, sondern auch die Einstimmung auf einen Bewusstseinsstrom, wie man ihn im deutschen Jazz nicht mehr seit den frühen Alben Peter Brötzmanns gehört hat.
Dass sie sich sogar in jedem selbst gesetzten System immer noch in Frage zu stellen wissen, beweisen Düwer und Kuczewski gleich mit dem zweiten Track des Albums. Nachdem sie mit dem Opener Zen Vier“ erst einmal die mikro- und makrokosmischen Umlaufbahnen ihres Sounds abstecken, setzen sie mit der zurückhaltenden, vokalen Jazz-Ballade Good Reasons“, gesungen von der R&B orientierten Chanteuse Elisabeth Thompson, eine stilistische Zäsur, um in Track 3 mit der Frage Did U Save“ die ungemein kreative und anregende Verwirrung aufzulösen und wieder zu ihrem ursprünglichen Soundkonzept zurückzukehren. Wesentlichen Anteil an der ätherischen Intensität der Songs und dem hohen Niveau der kollektiven Improvisationen hat Gasttrompeter Stephan Meinberg, welcher maßgeblich an der kontemplativen Brücke zu Miles Davis teilhat.
Interstellar Hi-Fi Patrol“ ist Jazz, Science Fiction, Ambient, Easy Listening, futuristische Folklore, nichts von alledem und alles zusammen. Vor allem jedoch ist es eine interstellare Plattform, von der aus die Groove Galaxi nicht nur in jeden denkbaren, sondern – viel wichtiger – in jeden unserer Vorstellung noch völlig fremden Quadranten des Klang- und Groove-Universums vordringen können.
Wolf Kampmann
***
Groove Galaxi – Interstellar Hi-Fi Patrol (english)
A formation whose groove is making deep furrows in the earth takes off into orbit. Groove Galaxi has done what no other band can claim. After the surprise coup of their first album, praised by critics and laymen alike, they don’t just put more coal on the fire with their second album, but set off from a completely different point to land a brand new coup. Hats off.
The terms Groove and Galaxi actually stand for two completely contrary principals. The first heavy, earthy, magnetic, pulsating, incorporating tradition, coaxing an optimum of intensity out of the moment; the other visionary, cosmic, negating space and time, bound to eternity. Groove Galaxi have proved with their debut album that there is no one in Germany who can keep pace with their groove. Quickly, and with lasting success, they have blossomed into one of the very few German club bands that don’t have an odor of being provincial, small-town, or imitative clinging to them. With their open-structure/open-sound, avalanche-triggering jazz and groove improvisations they have set a counterpoint to the sound escapades of New York groove pioneers Medeski Martin & Wood that is as much self-assured as it is cunning. With „Interstellar Hi-Fi Patrol, however, they are first of all setting a counterpoint to themselves. This time the musicians from Hamburg quite obviously put the accent on the second half of their band name and float away with their listeners in an intergalactic trance.
But let’s recapitulate one more time: Groove Galaxi started as a trio in 1999 with saxophonist Stefan Kuchel, organist and keyboarder Markus Kuczewski, along with drummer and sampling specialist Sönke Düwer. „Nothing is more frustrating than imitating other bands“, explained Düwer already then, not suspecting that he would soon be bored with persistently beating out his own path. After releasing „Groove Galaxi“ the band toured incessantly, gathering new experiences, and experiencing various spiritual and personal transformations. The trio became an open solar system with Düwer and Kuszewski as its double fixed star. Kuchel didn’t just change into anti-matter, but continued to send important signals as an external element of the group. Groove Galaxi are open to every possible expansion of their context. They have transformed themselves from a structured band into a whole way of thinking, a principle of life.
On the one hand they orient their compositions and improvisations on ambient, drum n’bass and other contemporary electronica, giving width and depth to their foggy spirals. On the other, they call up associations to the music of Miles Davis in his early electric period and to Herbie Hancock right before the Headhunters. Their music is not as much electric as it is electrifying. And if they’re still consciously working out musical contrasts on „Groove Galaxi“, in the mean time they can blindly rely on the free flow of their intention. Consequently is „Interstellar Hi-Fi Patrol“ not only a trip to endless spaces of sound galaxies never before made audible, but tunes in on a flow of consciousness that hasn’t been heard in German jazz since Peter Bröstzmanns early albums.
Düwer and Kuczewski prove right on the second track of the album that they still know how to question themselves in their very own self-made system. After staking out the micro- and macrocosmic orbits of their sound with the opener, „Zen Vier“, they abruptly change style with a laid-back jazz ballad, „Good Reasons“, sung by R&B oriented chanteuse Elizabeth Thompson, only to dissolve this immensely creative and stimulating confusion and return to their original sound concept with the question „Did U Save“ on track 3. Guest trumpet player Stephan Meinberg plays a significant role in the songs‘ ethereal intensity and the sophisticated level of collective improvisation, a definitive part of the contemplative bridge to Miles Davis.
„Interstellar Hi-Fi Patrol“ is jazz, science fiction, ambient, easy listening, futuristic folklore, none and all of the above. But mostly it’s an interstellar platform from which Groove Galaxi can go forth into not only every thinkable, but – more importantly – into every unimaginable, completely unknown quadrants of the sound and groove universe.
Wolf Kampmann