Release April 25, 2001
EAN/UPC: 705304995624
Traumton CD: 4453
Lineup
Kai Brückner: electric & acoustic guitars, dobro Jan von Klewitz: saxophone Johannes Gunkel: double bass Rainer Winch: drums
All titles published by Traumton Musikverlag
December & Serafina recorded by Hrólfur Vagnsson
at Vagnsson Tonstudio, Hannover , November 1998,
kindly supported by Berliner Senats für kulturelle Angelegenheiten
Prairie, Boogaloo, Mr. Ioso, Kaiphoon, Haiku & Shaving in a Rental Car
recorded by Holger Schwark at A-Trane Studio, Berlin, June & September 1999
Riverwide, Roach Motel, Detour & Big Chief recorded by Hartmut Homolka
at Traumton Studios, Berlin, December 2000
Mixed and mastered by Wolfgang Loos at Traumton Studios, Berlin
Info / Info english
Yakou Tribe – Road Works
Bands wie Slow Poke oder Sex Mob aus dem fernen New York haben uns vorgemacht, dass es möglich ist, zu einer neuen kommunikativen Intensität zu gelangen, ohne den Jazz neu zu erfinden. Lange mussten wir darauf warten, dass die urbanen Steppen Deutschlands ähnliche Phänomene hervorbringen. Jetzt ist es endlich so weit. Mit Yakou Tribe hat sich in Berlin eine Viererbande jener neuen Auffassung vom Jazz verschrieben, die der Tradition und all den Errungenschaften von Louis Armstrong bis Bill Frisell gerecht wird, aber die Erfahrung von Rock’n’Roll, Blues und all den anderen Ausdrucksformen zeitgenössischer Befindlichkeit nicht außen vor lässt.
Wir hören einen Blues. Dieser Blues ist schwer und schwül. Eine Ballade, die zugleich an Leichtigkeit und Schwere gewinnt, sich in alle Richtungen ausdehnt. Der Blues singt ein Lied vom Leben, das jeder Hörer seinen eigenen Assoziationen anpassen kann. Er lässt alles offen, springt aus dem Gleis, geht in sich und über sich hinaus. Es ist ein Großstadt-Blues und zugleich eine Insel, die Ruhe vor der alltäglichen infektiösen Hektik gewährt. Dieser Blues zieht sich durch das ganze Album mit all seinen unterschiedlichen Schattierungen, Gerüchen, Stimmungen und Timbres. Tracks, deren befruchtende Flüchtigkeit sich in der Seele wie eine Reihe kurzer Road Movies ausbreitet. Wie die oben erwähnten Bands hat auch der Yakou-Stamm jenes Geheimnis gefunden, wie man melancholische Geschichten mit Witz, Eleganz, Feuer und Neugier erzählen kann. Gefühle, die sich ihrer Gegensätzlichkeit wegen sonst im Weg stehen, bedingen einander und erzeugen einen kreativen Spannungsbogen. Sollte man die Musik des Tribes mit einem beschreibenden Begriff belegen müsen (Gott bewahre uns davor), so wäre es beschwingte Wehmut.
Yakou Tribe ist die Summe vier außergewöhnlicher Musiker-Persönlichkeiten. Alle vier wurden in den Sechzigern geboren, sind mit Led Zeppelin und den Rolling Stones aufgewachsen und haben ein Jahr nach der Jahrtausendwende alle nur denkbaren künstlerischen Metamorphosen hinter sich gebracht. Kai Brueckner gehört zu den innovativsten und ausdrucksstärksten Gitarristen der jüngeren Berliner Szene. In New York ging er durch die Hände von Lehrern wie John Abercrombie und Mike Stern, die deutliche Spuren in seinem Spiel hinterlassen haben. Mit Jerry Granellis Band UFB nahm er mehrere Alben auf und tourte durch die USA und Kanada. Saxofonist Jan von Klewitz arbeitete unter anderem in Gruppen unter der Leitung von Albert Mangelsdorff und Alexander von Schlippenbach, in Ensembles mit Bill Elgart, Michel Godard und Steve Argüelles sowie in der großartigen Crossover-Jazzband Tacabanda. Bassist Johannes Gunkel studierte erst Klavier und Geige, bevor er zum Kontrabass konvertierte. Er nahm an Workshops mit Dave Liebman teil und spielte mit Matthias Rüegg, Jim Black und John Taylor. Rainer Winch schließlich, Spezialist für filigranen Groove, spielte mit Michael Schiefel, Siggi Busch, Marc Levine, Kirk Nurrock, Felix Wahnschaffe und wirkte auf Paul Brodys CD „Tango Toy“ mit.
Yakou Tribe steht nicht nur für vier Überzeugungstäter, es ist der Zusammenfluss mannigfacher Spielauffassungen zu einem breiten Strom, der sich wiederum in ein Delta aus ganz unterschiedlichen Passionen ergießt. Das Quartett ist beileibe keine Avantgarde Band, doch die ständige Suche nach avantgardistischen Motiven hat sich sowieso längst erschöpft. Im Yakou Tribe kommen alle Tugenden zusammen, die Jazz einst zur hippsten Musik des Planeten machte und vielleicht bald wieder macht. Hier vereinen sich hohes spielerisches Können, Konzentration aufs Wesentliche, ein ausgeprägtes Gruppengefühl, dem sich jeder Egotrip bedingungslos unterordnet, Lust am Fabulieren und ein feiner Sinn für Humor.
„I remember meeting Kai, as a student, who came to my N.Y City apartment many years ago.It was so long ago, that i can’t remember the year (not so unusual for middle age guitar players!) I do remember, that he was very young,and could’nt play much, and was basically starting out. Well that’s all changed now. Not only is he an inventive, and musical player, but a thoughtful composer as well. Six of the thirteen songs on the cd are written by him, and they have a wonderful soulful blusey feel. His good use of the dobro adds to this a great deal.
Saxophonist Jan von Klewitz’s compositions are in contrast to Kai’s, from western grooves, to the free Ornetteish feel of Haiku. Johannes Gunkel’s 1/8 th note ballad, Serafina, is a lovely way to close this cd.
Lot’s of space, and listening from all. What impresses most, is the band sound.They really do play together, and nobody is in a hurry. But you should be; to get into this music, and enjoy it as much as i have.“
John Abercrombie. Somewhere in New York. June 2001
***
Yakou Tribe – Road Works (english)
Bands like Slow Poke or Sex Mob from (faraway) New York have shown us that it is possible to achieve a new communicative intensity without having to re-invent jazz. We’ve had to wait a long time for the urbane steppes of Germany to produce similar phenomena, but now, finally, the time has come. Berlin’s 4-piece band Yakou Tribe has devoted itself to a new interpretation of jazz that does justice to the tradition’s achievements from Louis Armstrong to Bill Frisell, but doesn’t let itself be overtaken by the Rock’n’Roll experience, Blues or other forms of contemporary expression.
We hear a blues. This blues is powerful and sultry. A ballad that gains ease and richness at the same time, that stretches out in all directions. The blues sings a song of life that all listeners can adapt their own associations to. It leaves everything open, jumps off the tracks, goes into itself and beyond itself. It’s big city blues and at the same time an island that affords peace from the infectious hectic of daily life. This blues pervades the whole album with all of its different shades, smells, moods and timbres. Tracks with a stimulating fleetingness that spreads into the soul like a series of short road movies. Like the bands mentioned above, Yakou Tribe have found the secret of telling melancholy stories with humour, elegance, fire and curiosity. Feelings which would normally be in the way because of their contrasting nature become mutually dependent and produce creative tension. Should one have to describe the Tribes’music with a defining term (God help us), it would have to be vibrant melancholy.
Yakou Tribe is the sum of four exceptional musical personalities. All four were born in the sixties, grew up with Led Zeppelin and the Rolling Stones and, one year after the turn of the millenium, have been through every conceivable artistic metamorphosis. Kai Brueckner is one of the most innovative and expressive guitarists on the young Berlin scene. In New York he was schooled by teachers like John Abercrombie and Mike Stern, who left an audible influence in his playing. He recorded several albums with Jerry Granelli’s band UFB and toured with them through the USA and Canada. Saxophonist Jan von Klewitz worked, among others, in groups under the direction of Albert Mangelsdorff and Alexander von Schlippenbach, in ensembles with Bill Elgart, Michael Godard and Steve Argüelles as well as with the great crossover jazz band Tacabanda. Bass player Johannes Gunkel first studied piano and violin before converting to double-bass. He took part in workshops with Dave Liebman and played with Matthias Rüegg, Jim Black and John Taylor. And filigree groove specialist, Rainer Winch, played with Michael Schiefel, Siggi Busch, Marc Levine, Kirk Nurock, and Felix Wahnschaffe, and performed on Paul Brody’s CD „Tango Joy“.
Yakou Tribe doesn’t just stand for four perpetrators of conviction, it is a confluence of manifold musical interpretations into a vast river that pours itself anew into a delta of highly different passions. The quartett is by no means an avant-garde band, the constant search for avant-garde motives has anyway long since exhausted itself. Yakou Tribe combines all the virtues that once made jazz the hippest music on the planet, and may very well do so again. Here, sophisticated musical expertise joins concentration on the essential, a distinctive group feeling under which any ego trip unconditionally subordinates itself, the joy of romancing, and a fine sense of humour.
„I remember meeting Kai, as a student, who came to my N.Y City apartment many years ago.It was so long ago, that i can’t remember the year (not so unusual for middle age guitar players!) I do remember, that he was very young,and could’nt play much, and was basically starting out. Well that’s all changed now. Not only is he an inventive, and musical player, but a thoughtful composer as well. Six of the thirteen songs on the cd are written by him, and they have a wonderful soulful blusey feel. His good use of the dobro adds to this a great deal.
Saxophonist Jan von Klewitz’s compositions are in contrast to Kai’s, from western grooves, to the free Ornetteish feel of Haiku. Johannes Gunkel’s 1/8 th note ballad, Serafina, is a lovely way to close this cd.
Lot’s of space, and listening from all. What impresses most, is the band sound.They really do play together, and nobody is in a hurry. But you should be; to get into this music, and enjoy it as much as i have.“
John Abercrombie. Somewhere in New York. June 2001