Release May 15, 2015
EAN/UPC: 705304462225
Traumton CD: 4622
Lineup
Mario Rom: trumpet Lukas Kranzelbinder: double bass Herbert Pirker: drums
2, 3, 4, 5, 6, 9 written by Mario Rom
1, 7, 8 written by Lukas Kranzelbinder
Published by Traumton Musikverlag
10 written by Bernie Wayne
Published by Chappel-Morris LTD
Recorded in July 2014 by Werner Angerer
Mixed by Herbert Pirker
Mastered by Martin Scheer
Info / Info english
Mario Rom’s Interzone – Everything is Permitted
Dieser Albumtitel ist Programm. Mario Rom’s Interzone spielen Jazz nach der Devise „alles ist erlaubt“ und begeistern damit seit gut zwei Jahren Kritik wie Publikum. Längst reicht der Ruf des eloquenten Trios weit über die Grenzen ihrer Heimat Österreich hinaus. Aber der juvenile Esprit des Trios versetzt nicht nur das europäische Publikum in Euphorie. Auch in Mexiko, China, Israel, Marokko und im Mutterland des Jazz, den Vereinigten Staaten, wurde Interzones Bühnenpräsenz bejubelt. Auf verblüffende Weise gelingt es den jungen Musikern nun, ihre Live-Intensität auch auf Platte auszustrahlen.
Die Stücke von Everything Is Permitted bersten geradezu vor Verve und Spielfreude. Nur mit Trompete, Kontrabass und Schlagzeug entfachen Interzone einen musikalischen Sturm, in dem Anklänge an die Jazzgeschichte, Blues- und Bop-Motive, Rock- und Funk-Attitüde, Virtuosität und Humor verwirbeln. Mario Roms wendige Trompete flirtet, lockt und schmettert, scheint sich zuweilen sogar mit sich selbst zu duellieren. Dabei wechselt Rom chamäleonartig die Farben, strahlt hell und klar, kann im nächsten Stück weich und warm klingen und bald darauf mit heiser-rauem Ton überraschen. Aufgestachelt wird der Bandleader von markanten, mal gradlinigen, mal irrwitzig wirbelnden Beats Herbert Pirkers. Während er in schnellen Stücken fast rockige Kraft entwickelt, fährt Pirker in Balladen die Dynamik runter bis auf leises Besen-Streichen oder leichtes Klappern. Stets ist er beseelt von einem entschlossenen Willen zum Groove. Lukas Kranzelbinders gravitätischer Kontrabass hält die Wendungen und Exkursionen seiner beiden Partner souverän zusammen. So gelingt Interzone eine wunderbare, anregend unterhaltsame Balance zwischen Ernsthaftigkeit und Witz.
Parallel zum Album Everything Is Permitted veröffentlichen Interzone eine vierteilige Online-Video-Serie. Sie vermittelt das Gesamtkonzept der Band ebenso wie den Geist und die Stimmung der Musiker. Die aufwändige Kurzfilmreihe ist, zumindest für die mitteleuropäische Jazzszene, ein singuläres Unternehmen. Ihre einzelnen Teile orientieren sich am Prinzip einer TV-Serie und erzählen über den gesamten Verlauf eine durchgehende Geschichte. Dennoch handelt es sich um „reine“ Musikvideos mit den Stücken des neuen Albums, es gibt keine Dialoge. Für die Erstellung der einzelnen Folgen, die zwischen 6 und 15 Minuten lang sind, betrieb das Trio einen beachtlichen Aufwand. Drehorte waren u.a. Mexiko City, Texas, New Orleans, Louisiana, Marokko, Qatar und zuletzt auch Deutschland und Österreich.
In der fortlaufenden Handlung verfolgen die drei Hauptdarsteller die Spur des Schwarzen Tausendfüsslers quer durch Mexiko, Texas und Lousiana, um das Rätsel des „Black Centipede Powders“ zu lüften. Der surreale Roadtrip führt sie zu den unterschiedlichsten Orten und Gestalten und bis an die Grenzen ihrer Wahrnehmung. Als sie schließlich am Ziel ankommen stehen sie vor der schwierigsten Entscheidung ihres Lebens.
***
Mario Rom’s Interzone – Everything is Permitted (english)
In the past years no other young European jazz trio has evoked as many exuberant reactions as the Austrian formation Mario Rom’s INTERZONE. Just recently the sensational energy of their concerts led the young trio to the Montreal Jazz Festival, which was readily combined with another invitation to the renowned Rochester Jazz Festival, where they had played before. And even at these top-class festivals, INTERZONE doesn’t need to shun any comparison: “Never before, no matter where in this world, have I heard a group of musicians that – in the truest sense of the word – ‘plays’ together as incredibly as this trio. Certainly one of the most exciting and entertaining acts of the festival – an absolute must-see!” one of the main critics wrote. Such reactions in the American press are certainly noteworthy for an Austrian band with an age average of 30 years. And the trio, consisting of Mario Rom (born 1990), Lukas Kranzelbinder (born 1988) and Herbert Pirker (born 1981), really has been working inimitably consequently on their unique sound and image these past years. With an instrumentation that might seem unusual at first, consisting of trumpet, bass and drums, the three manage to “merge virtuosity and humor to an entertaining unity” (FAZ [Frankfurt General Newspaper]) and “from time to time create the impression, that there are four, five or even more musicians playing” (Jazzthing). The Süddeutsche Zeitung [South German Newspaper] even went a step further and stated: “From the ideas and inspirations Interzone puts into a single track, other musicians feed an entire career.” Their clear guideline is always an untamable energy paired with their apparently infallible sense for blending all kinds of musical influences with traditional jazz elements. “Everything is permitted” has always been the band’s motto, whom DIE ZEIT [The Time Newspaper] once described as “three young wild ones, marked by a life they couldn’t have had yet and determined on everything.” And INTERZONE really does give you the feeling, that the atmosphere their music conveys outreaches that of conventional ensembles. Through a multitude of elaborately produced videos the three instrumentalists intend to give their music another level, that lets the interested listener dive into a unique world, into his or her own ‘interzone’.
After the two albums Nothing Is True (2012) and Everything Is Permitted (2015) and seven years of band history, Mario Rom’s INTERZONE is now releasing their third album Truth Is Simple to Consume and bring everything they have reached so far to a whole new level. On their new, classic-length,10-track album the Interzone-trio-song melts together into a solitary voice, because Rom, Kranzelbinder and Pirker sound, breathe and live like a single organism. “Our musical awareness,” the trio says, “has unified more and more, to form one bigger picture.” After two albums and countless live shows, during which ideas and inspirations from all genres were always wildly thrown together, INTERZONE managed to capture a directness and intensity on Truth Is Simple to Consume, that already presents itself to the listener in the opening track “Choose Your Vision”. Rom’s exceptional trumpet sound magically flies on Kranzelbinder’s and Pirker’s relentlessly driving grooves on pieces like “Words of Advice” or “Freedom of Thought” and unfurls its full spectrum on “Real Icon”, “Black Cloud” and “Broken Image of Man”. The pieces – all composed by Mario Rom this time – reveal an unbelievably appealing suspense, that lets the listener drift off into other worlds, but at the same time keeps him spellbound, listening carefully for the further development. In musically intimate moments like “Change of Truth” at the latest, one cannot resist the young trumpeter’s playing anymore. Together with Lukas Kranzelbinder on double bass and Herbert Pirker on drums, INTERZONE create a likeness of musical intensity on this album, that consistently reveals new layers over and over until the very last minute. Truth Is Simple to Consume makes the aspiring trio’s status as a fixed star in the jazz scene definite.